top of page

❓Wat is er weg?

  • Foto van schrijver: Marja Sterk
    Marja Sterk
  • 10 dec 2024
  • 2 minuten om te lezen

➡️ Algemene Informatie

Leg 5 voorwerpen neer en leg er een doek overheen.

Je haalt een voorwerp weg en de kinderen moeten raden welk voorwerp weg is.

Door het benoemen en het raden van de voorwerpen stimuleer je de cognitieve vaardigheden en werk je aan het uitbreiden van de woordenschat.


➡️ Duur van de activiteit

De duur van de activiteit is 10 minuten.


➡️ Benodigdheden

5 voorwerpen ( je kan kiezen voor voorwerpen uit het thema waar je op dat moment mee werkt).

Een doek om over de voorwerpen heen te leggen (theedoek, hydrofiele doek etc.)


➡️ Inleiding

Laat een groepje kinderen aan tafel of in een kring op de grond zitten.

Laat een voor een de voorwerpen zien aan de kinderen, benoem het voorwerp en leg het neer. Als je al de voorwerpen hebt neergelegd dan wijs je een voor een de voorwerpen aan en herhaal je nog een keer hoe het voorwerp heet.

Je legt de doek over de voorwerpen en vraagt de kinderen hun ogen dicht te doen.

Zelf doe je dit voor door je handen voor je ogen te doen. Je haalt een voorwerp weg en zorgt dat de kinderen dit voorwerp niet kunnen zien. De kinderen morgen hun ogen open doen. En je vraagt wat is er weg?


➡️ Kern

De kinderen raden wat er weg is.

Als de kinderen het niet weten dan kan je helpen door met de kinderen de voorwerpen die er nog wel liggen langs te gaan.

Ook kan je het weggehaalde voorwerp in de doek doen en de kinderen het weggehaalde voorwerp in de doek laten voelen.

Dan tover je het weggehaalde voorwerp uit de doek of achter je rug vandaan.

Je laat het voorwerp zien en benoemt het en legt het weer terug bij de overige voorwerpen. Nu herhaalt het spel zich en haal je een ander voorwerp weg.


➡️ Slot

Veel plezier!


💙 Gemaakt door Marja Sterk - 2024 💙

Activiteiten Bank van Vlietkinderen (2024)

bottom of page