🥁 Ritme
- Joris van Veen
- 9 feb 2023
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 2 jun 2024
➡️Algemene informatie
Ritme is een belangrijk onderdeel van muziek. Tijdens deze activiteit maken de kinderen kennis met het begrip ritme en oefenen zij met maat houden. Gekoppeld SLO doel is kerndoel 54 (muziek).
➡️ Duur van de activiteit
De activiteit duurt ~20 minuten
➡️Benodigdheden
A4-tjes uit bijlage
➡️Instructie (Opdrachtvorm)
Laat de kinderen in een kring staan. Begin langzaam te klappen en laat de kinderen met je mee klappen. Op een gegeven moment ga je sneller klappen. Zeg dat tegen de kinderen en laat de kinderen hun tempo aanpassen. Het kan even duren voordat de kinderen gelijk lopen met je. Sommige kinderen zal het niet lukken. Zorg in ieder geval ervoor dat je duidelijk klapt, als visueel steuntje.
Vraag aan de kinderen wat ze net hebben gedaan en begeleid het gesprek tot het begrip “tempo”. Tempo betekent de snelheid van muziek. Als je langzaam klapt, gaat de muziek langzaam. Als je snel klapt, gaat de muziek sneller.
Vraag aan een van de kinderen of zij een tempo kunnen aangeven. Laat de andere kinderen meedoen. Verander tussendoor van kind en laat een aantal kinderen aan de beurt komen.
➡️Kern (Opdrachtvorm)
Een andere term binnen muziek is ritme; het afwisselen van een snel en langzaam tempo. Binnen deze activiteit wordt dit weergegeven met fruit:
Peer heeft een lettergreep en is een klap binnen een maat.
Appel heeft twee lettergrepen en is twee klappen binnen een maat.
Sinaasappel heeft vier lettergrepen en is vier klappen binnen een maat.
(https://www.youtube.com/watch?v=k-68yxExA6c voor verduidelijking).
Gebruik de A4-tjes in de bijlage en leg vier peren op een rij in het midden. Begin met klappen en zeg daarbij: “peer, peer, peer, peer….”. Vanzelf zullen de kinderen meedoen. Wanneer de kinderen het onder de knie hebben kap je het klappen af en verander je de 1ste en 3e peer met een appel. Nu klap je weer en zeg je “appel, peer, appel, peer”. Laat de kinderen meedoen. Verander de volgorde nog twee keer. Als het goed gaat, kun je de sinaasappel erbij toevoegen.
Laat eventueel de kinderen ook de volgorde bepalen. Het is belangrijk dat er altijd maar vier stukken fruit in het midden liggen.
💙 Gemaakt door Joris van KC Balans - 2024 💙